Epatraktor.org

Sveriges största forum för motorintresserade ungdomar!
Aktuellt datum och tid: 10 09 09, 1:43

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 232 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Nästa
av Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Regler nybyggnation av A-traktor
InläggPostat: 10 03 07, 7:15 
Dieselkåt Moderator
Användarvisningsbild

Fordon: För många
fredrikkh skrev:
volvo740turbo skrev:
fredrikkh skrev:
Hur tror ni man behöver göra om man ska besikta en Kingis Dubbelhytt? Såklart ska man väll kapa men det borde väll gå att göra flaket i det lilla org-flaket och sen bara ta bort bakrutan vid bess och göra mellanvägg bakom stolarna? :)
Vad jag har hört så får man ju inte ha tak över flaket, men om man gör som jag skrev över så är ju taket "framför" flaket :roll:

Men det kanske inte går ändå, flaket ska väll vara centrerat över bakaxeln? eller?
Nån som har tips på vad man kan göra, istället för att kapa?

men varför skulle det hjälpa att plocka ut bakrutan? på merca och 940 då man har en jävla lutning så får du bort massa blindutrymme genom att plocka bakrutan och slänga upp vägg men har du en rak bakruta vad hjälper det då? kapa måste du göra på dubbelhyttar! 1&halv hytt kan du klara dig genom en hatthylla eller vägg,men i vissa fall lär det kapas det med :?

aa, men om man sätter en vägg bakom stolarna, och tar bort bakrutan..då kan väll det inte räknas som hytt? :P Det blir ju som en stor "vinge" i princip i mega format, eftersom taket inte går över flaket..(tog vinge som exempel bara :lol: )

precis då räknas det inte som en hytt,utan som en satan massa blindutrymme som du kan lägga saker i.vilket blir total förbjudet. som att ta en 740 och sätta upp mellanvägg i och plocka ur bakrutan och slänga i en papplåda i skuffen för då kanske taket räknas som en vinge? :wink:

NEJ det går helt enkelt inte! folk har ju problem med 1&halv hytter och då tror du att du ska få igenom en dubbelhytt :P ?

InläggPostat: 10 03 07, 7:32 
Pro Drifter
Användarvisningsbild

Födelsedag: 10 maj 1994
Fordon: Isuzu KB
ja vafan, man vet aldrig :lol:

Men träligt att kapa i den stora hytten :(
Hittade just en perfekt på blocket :evil:

InläggPostat: 10 03 09, 5:32 
Nybörjare
Användarvisningsbild

Födelsedag: 21 mar 1994
Fordon: 740 kapad
Whonz skrev:
Tjena :D
Jag har iregel bestämt mig för att bygga om en pickup till epa, någon stans har jag läst de är förbjudet med 1.5 hyttare men också undrar jag vad är max storleken på hatthylla dom släpper igenom den med?
Om jag köper en 1.5hyttare och gör en riktig hatthylla och drar bak stolen så mycket de går så borde den gå igenom eller inte?
VET jag att den kommer gå igenom om jag har en 1.5 hyttare och gör de ordentligt eller är de ett kanske?

Någon som har koll?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 03 09, 6:19 
Brudmagneten nr.1

Födelsedag: 23 maj 1992
Fordon: BIL Volvo 945 Turbo
Whonz skrev:
Whonz skrev:
Tjena :D
Jag har iregel bestämt mig för att bygga om en pickup till epa, någon stans har jag läst de är förbjudet med 1.5 hyttare men också undrar jag vad är max storleken på hatthylla dom släpper igenom den med?
Om jag köper en 1.5hyttare och gör en riktig hatthylla och drar bak stolen så mycket de går så borde den gå igenom eller inte?
VET jag att den kommer gå igenom om jag har en 1.5 hyttare och gör de ordentligt eller är de ett kanske?

Någon som har koll?

olika från plats till plats där du bessar ring och fråga där du ska bessa en polare bessade en nissan kingcab 1½ hyttare o fick kapa den för att de va för stor hytt så ring dit du ska bessa

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 03 10, 1:09 
Vinpimplare
Användarvisningsbild

Födelsedag: 09 feb 1993
Fordon: Sevenfourtyfive!
Nån som kan förklara vart ett lagligt flak på en volvo 745a ska sitta?
Fattar inte med centrerat över bakaxeln. Ska flakets mitten ligga precis åvanför bakaxeln?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 03 12, 9:02 
Nybörjare

Födelsedag: 10 okt 1996
Fordon: fram moppe
tagit bort

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 03 13, 9:29 
Vinpimplare
Användarvisningsbild

Sevenfourty skrev:
Fattar inte med centrerat över bakaxeln. Ska flakets mitten ligga precis åvanför bakaxeln?

Är det så?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 03 13, 11:37 
Dieselkåt Moderator
Användarvisningsbild

Fordon: För många
Sevenfourty skrev:
Sevenfourty skrev:

Är det så?

olika överallt tyvär.. hur stor hytt?,hur flaket ska sitta?,hatthylla eller mellanvägg i plåt trä? allt är från station till station.. enda som är säkert vid alla statiner är hur utväxlingen ska vara och hur låderna ska vara spärrade osv,men allt annat är helt oklart och är en bedömningsfråga från station till station..

InläggPostat: 10 03 15, 10:48 
Nybörjare

Födelsedag: 15 mar 2010
Fordon: HHP 395
Hejsan, ska snart sälja mopedbilen som var mitt dummaste köp någonsin....visserligen är jag snart 28 men orkar inte med något körkort än...och vill ändå ha något som känns som en riktig bil med komforten säkerheten och allt... och har AMkörkortet.

Men låt säg jag hittar en okapad 740 med lagliga papper osv fast med enkel låda på blocket...

Nu till min fråga: Dom som är lagliga fast har enkel låda, måste även de sättas in dubbla lådor i?

Med vänliga hälsningar

/Mackan i Rolfstorp

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 03 16, 3:16 
Spränger däck
Användarvisningsbild

Födelsedag: 17 jul 1992
Fordon: Flera fordon
Mackan82 skrev:
Hejsan, ska snart sälja mopedbilen som var mitt dummaste köp någonsin....visserligen är jag snart 28 men orkar inte med något körkort än...och vill ändå ha något som känns som en riktig bil med komforten säkerheten och allt... och har AMkörkortet.

Men låt säg jag hittar en okapad 740 med lagliga papper osv fast med enkel låda på blocket...

Nu till min fråga: Dom som är lagliga fast har enkel låda, måste även de sättas in dubbla lådor i?

Med vänliga hälsningar

/Mackan i Rolfstorp

En a-traktor ska ha dubbla lådor, men om den ska vara laglig med enkel låda då ska det stå i pappret omdrevad växellåda eller bakaxel.
Står det inget om det i pappret eller ens dubblalådor innebär det den ska ha dubbla för att vara laglig!

Bild

InläggPostat: 10 03 26, 8:29 
Vinpimplare
Användarvisningsbild

Måste avgasrör vara helt, eller funkar det med sidepipes som inte låter högt?:P
--------------------------------------------------------------------------------
dubbelpost endast tillåtna i projektrådar där man själv har hand om projektet vid tex uppdateringar osv,tryck på EDIT knappen i inlägget istället för att dubbelposta.
//v740t

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 03 30, 9:43 
Nybörjare

Denniz skrev:
Vad jag vet så får man inte ha mellan vägg. Och om man ska ha hatthylla MÅSTE man ha framflyttade c-stolpar (till en godbartagen längd, inte typ kort 10cm av taket utan verkligen flytta fram c-stolparna).

Flaket ska vara så centrerat som volvo740turbo skrev men också centrerat över bakaxeln, inte på pickup då det MÅSTE vara centrerat i flaket.

Alla pickup:er som är 1½ hytt måste kapas!!

Och sen snälla!!! Redigera första inlägget, när man ser alla stavfel m.m. så vill man knappt läsa det :oops:

Kolla blocket , Tycker de ä skit konstigt att det kommer in Ny bes King cabs som inte är kapade ? =) . . Har en king cab som ja tänkte gör traktor av , Men tappa suget eftersom jag har hört att man måste kapa dom ,

ingen som vet säkert , Om man måste kapa , Eller om de går me hatthylla ?

InläggPostat: 10 03 30, 9:49 
Bordellmamma
Användarvisningsbild

Sevenfourty skrev:
Måste avgasrör vara helt, eller funkar det med sidepipes som inte låter högt?:P
--------------------------------------------------------------------------------
dubbelpost endast tillåtna i projektrådar där man själv har hand om projektet vid tex uppdateringar osv,tryck på EDIT knappen i inlägget istället för att dubbelposta.
//v740t

Du får ha sidepipes som mynnar ut på vänster sida men inte på höger!
Sen om det är ett rakt 3.5"s rör som mynnar ut så är väll inte det så jätte populärt :roll:
Dit med en dämpare så borde de inte va nå problem.

InläggPostat: 10 03 30, 9:58 
Nybörjare

volvo740turbo skrev:
kardanknuten skrev:
sitter strypringar i toppen ,men om det står i intygen att det är strypringar i toppen och en varvreg som övervarvsskydd men det är igenliken bara en varvreg .kan dom se det på besiktning ?

sorry om du missförstog mig,jag var ironiskt med det jag skrev -_-..

din 240 ska varva mellan 5000 och 6000v så var är det du inte fattar? 10% UNDER MAXVARV får du strypa eller där max effekt tas ut,och maxeffekt på tex en b230f är 5400v! och då ska den göra MAX 30km/h på 2:an!

och hur fan ska du kunna övervarva en b230 på 1500v :? bilprovningen kommer ju stå och asgarva åt dig och ditt intyg när du kommer.

jag säger det en sista gång DU MÅSTE HA DUBBLA LÅDOR! och som jag nämnde tidigare tror du alla bygger dubbla för att det är så roligt eller?

Ja förstår inte varför alla tjater om dubbla lådor , En person bil är gjord för en växel låda , Behåll den . Spärra den på 1.2 och R . . Köp annan utväxling och släng i den i bakaxeln , Skriv i intyget att de är en industri motor . Rally kross utväxling är prima ! Kanske kostar 10tusen , Men de är de väll värt iställer för å behöva byta växellådor varje hälg !

InläggPostat: 10 03 30, 10:34 
Bordellmamma
Användarvisningsbild

duettpersson skrev:
volvo740turbo skrev:
kardanknuten skrev:
sitter strypringar i toppen ,men om det står i intygen att det är strypringar i toppen och en varvreg som övervarvsskydd men det är igenliken bara en varvreg .kan dom se det på besiktning ?

sorry om du missförstog mig,jag var ironiskt med det jag skrev -_-..

din 240 ska varva mellan 5000 och 6000v så var är det du inte fattar? 10% UNDER MAXVARV får du strypa eller där max effekt tas ut,och maxeffekt på tex en b230f är 5400v! och då ska den göra MAX 30km/h på 2:an!

och hur fan ska du kunna övervarva en b230 på 1500v :? bilprovningen kommer ju stå och asgarva åt dig och ditt intyg när du kommer.

jag säger det en sista gång DU MÅSTE HA DUBBLA LÅDOR! och som jag nämnde tidigare tror du alla bygger dubbla för att det är så roligt eller?

Ja förstår inte varför alla tjater om dubbla lådor , En person bil är gjord för en växel låda , Behåll den . Spärra den på 1.2 och R . . Köp annan utväxling och släng i den i bakaxeln , Skriv i intyget att de är en industri motor . Rally kross utväxling är prima ! Kanske kostar 10tusen , Men de är de väll värt iställer för å behöva byta växellådor varje hälg !

Nån mer än jag som inte förstår din mening med det där?
För det första är det ingen personbil du ska besiktiga, en personbil är inte gjord för att man ska kapa av taket så behåll det också eller?
Varför slänga 10 tusen åt helvete när man kan bygga ett par dubbla själv för högst 1000 spänn för två lådor å lite skit som behövs??? Sen ner med dom efter besiktningen och sätta upp enkellåda eller bygga ryckspärrar på de dubbla lådorna? som är GRATIS.. :wink:
Varför ska du byta lådor varje helg för??

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 232 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Nästa